صفحه اصلی / وبلاگ / اخبار اتاق اصناف تهران

آرمان داشتن تفکر سیستمی در بین

علی توسطی رئیس اتاق اصناف تهران

 

رئیس اتاق اصناف تهران با انتقاد از واردات قاچاق کالا‌های لوکس و آن‌هایی که مشابه داخلی دارند، ازعدم هم‌گرایی و هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف کشور برای شناسایی و مبارزه با کالای قاچاق انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران به نقل از بازارنیوز، علی توسطی، رئیس اتاق اصناف تهران در خصوص ورود و مبارزه با کالای قاچاق اظهار کرد: کشور ما بدون تعارف مدیریت سختی از لحاظ کشف کالای قاچاق دارد. زمانی که یک کشور بین ۱۵ کشور احاظه شده که از هر طرف احتمال ورود کالای قاچاق وجود دارد، این مسائل باید در مبداء کنترل شود. در حال حاضر این توانایی وجود ندارد که با این گستردگی، غیر از مبداء قاچاق را کنترل کرد.

وی افزود: اکنون همه نهاد‌های نظارتی بر مبارزه با قاچاق در بخش خرده‌فروشی و فروشگاه‌ها تمرکز دارند. یعنی یک کالای قاچاق ۲ هزار کیلومتر در کشور حمل می‌شود و از همه مبادی و گلوگاه‌ها می‌گذرد و به تهران که می‌رسد در انبار‌ها هم وجود دارد، وقتی وارد فروشگاه‌ها شد، تازه به عنوان مبارزه با کالای قاچاق، با فروشگاه برخورد می‌کنند.

کالای قاچاق ۲ دسته است
توسطی با انتقاد جدی از واردات کالای قاچاق غیرضروری، تصریح کرد: واردات قاچاق برخی کالا‌هایی که تولید داخل آن‌ها را داریم، باعث می‌شود که ارز کشور هدر رود. این اتفاق صرفاً به خاطر ذهنیت و فرهنگ بد استفاده از کالا‌های خارجی، رخ می‌دهد. کالا‌هایی مانند، پوشاک، کفش و پارچه که در داخل کشور تولیدات خوبی داریم، از جمله این‌ها هستند. همچنین واردات برخی کالا‌های لوکس در این شرایط تحریمی، روی نرخ ارز اثرگذار است و این تلاطم‌های نرخ ارز را دیدیم که تا چه میزان بر اقتصاد کشور و رضایت‌مندی مردم تاثیرگذار است.

رئیس اتاق اصناف تهران افزود: برخی از کالا‌ها هم به دلیل این که کشور تحریم است و آن کالا در داخل وجود ندارد و یک ماده یا وسیله حیاتی محسوب می‌شود، ناگذیر هستیم به صورت قاچاق وارد کنیم. مسئولان امر باید توجه داشته باشند که نباید این کالا در زمره کالا‌های قاچاق قرار بگیرد.

توسطی اضافه کرد: هم‌گرایی و هم‌افزایی بین مسئولین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صمت و همچنین بخش خصوصی وجود ندارد که مشخص کنیم چه کالایی واقعا کالای قاچاق محسوب شده و چه کالایی قاچاق نیست.

آرمان داشتن تفکر سیستمی در بین مدیران
وی در پایان گفت: شاید آرمانی باشد که بگوییم باید همه کسانی که می‌خواهند در کشور کار مدیریتی کنند، الزاما باید دوره تفکر سیستمی ببینند تا متوجه شوند هر حرکتی که انجام می‌دهند، روی پهنه اقتصاد تاثیرگذار است. تاوان هر حرکت اشتباه ما را گروه‌ها و لایحه‌های مختلف می‌دهند و نفع اقدامات درست، به کشور و هم‌وطنان می‌رسد.