صفحه اصلی / وبلاگ / اخبار اتاق اصناف ایران

تاسیس نهاد داوری در اتاق اصناف ایران یک ضرورت است / نقش تاریخی کاسبان بازار در حوزه داوری

مجتبی صفایی در همایش داوری حرفه ای تاکید کرد؛ تاسیس نهاد داوری در اتاق اصناف ایران یک ضرورت است/ نقش تاریخی کاسبان بازار در حوزه داوری

مجتبی صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به نقش تاریخی کاسبان بازار در حوزه داوری و میانجیگری در جامعه، نسبت به تاسیس نهاد داوری در اتاق اصناف ایران به عنوان یک ضرورت تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، اولین همایش داوری حرفه ای سه شنبه 24 بهمن ماه با حضور حجت السلام و المسلمین محمد مصدق، معاون اول قوه قضاییه، حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی، معاون توسعه حل اختلاف، محسن مقدس، معاون داوری و میانجیگری توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، مجتبی صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران، مهرداد آرمان معاون حقوقی و امور مجلس اتاق اصناف ایران و همچنین جمعی از مدیران و مسئولان قوه قضاییه، دادگستری استان تهران، کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، کانون وکلای دادگستری مرکز، کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان تهران و وکلای برجسته کشوری در سالن اجتماعات مجتمع شهید رفاهی بهشتی قوه قضاییه برگزار شد.

مجتبی صفایی در این مراسم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای تاسیس نهاد داوری در اتاق اصناف ایران، طی سخنانی گفت: گستره وسیع فعالیت های صنفی در کشور و حجم بالای معاملات در این حوزه که فعالیت بیش از 165 هزار بنگاه های معاملات ملکی و انجام بیش از 25 میلیون معامله خودرو در کشور تنها بخشی از آن محسوب می شود، ضرورت ایجاد نهادی برای داوری را نمایان می کند.

وی یادآور شد: بر این اساس اتاق اصناف ایران چند سال پیش به منظور تشکیل نهاد داوری تفاهم نامه ای را با معاونت پیشگیری قوه قضاییه منعقد کرد که طی آن طرحی ارائه دادیم تا در ذیل قراردادها الگوی مشخصی ایجاد شود که در صورت بروز اختلاف، مرکز داوری اتاق اصناف مرجع صالح رسیدگی به آن اختلاف باشد که متاسفانه اجرایی نشد.

رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: ما حتی در این طرح بستر الکترونیکی رسیدگی به دعاوی را نیز پیش بینی کرده بودیم. بر اساس این طرح، هیات داوری متشکل از دو فعال صنفی دارای پروانه کسب معتبر و دارای مدرک داوری و همچنین یک قاضی بازنشسته یا یک وکیل دادگستری هم به عنوان رئیس هیئت بود تا انشا کننده رای باشد. اما متاسفانه این طرح که سهولت دادرسی را فراهم و از ارجاع پرونده ها به دادگستری ممانعت می کرد، به اجرا نرسید.

مجتبی صفایی تصریح کرد : وقتی سال گذشته در دیدار با جناب آقای محسنی اژه ای این موضوع را عنوان کردیم، برای ایشان نیز بسیار جای نگرانی و تعجب ایجاد شد که این تفاهم نامه با این کیفیت چرا تاکنون اجرایی نشده و چرا از داوران متخصص صنفی استفاده نشده است. امیدواریم امروز، این جلسه خروجی مبارکی داشته باشد و آن هم تاسیس نهاد داوری در اتاق اصناف ایران باشد تا داوری ها به صورت تخصصی انجام شود. هرچند امروز در کشور به صورت موردی در برخی استان ها مانند کرمانشاه این هیئت ها فعال هستند و در استان خراسان شمالی نیز تا به امروز 212 پرونده رسیدگی شده است.

وی با اشاره به جایگاه ویزه کسبه بازار در تاریخ کشور گفت : اصناف همواره پیوند ویژه ای با موضوع «داوری» داشته اند و اختلافات یک محله را یک کاسب حبیب الله برطرف می کرد که از بین آنها افرادی چون رجبعلی خیاط بیرون آمده اند. در واقع یک کاسب، داور و امین محله بود و بستر ازدواج جوانان در محله را فراهم می کرد. اما متاسفانه این جایگاه به واسطه برخی قوانین حذف شد که جای تاسف دارد. این بزرگان و این ریش سفیدان هرگز نباید از بازار جدا شوند.

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اغتشاشات سال گذشته یادآور شد: رسانه های بیگانه و بدخواهان نظام تلاش بسیاری برای تعطیلی بازار در برخی از شهرستان ها داشتند، اما همین مسئولین صنفی، همین ریش سفیدان و بزرگان بازار اجازه چنین اتفاقی را ندادند و جامعه اصناف و بازار پای نظام، انقلاب و رهبری ایستاده اند؛ بر این اساس باید در این تصمیم سازی ها نقش بی بدیل این بزرگان دیده شود تا در کنار دستگاه قضا انجام وظیفه کنند. 

صفایی ادامه داد: امیدواریم در آینده ای نزدیک جلسه ای برای تشکیل این نهاد داوری در اتاق اصناف ایران برگزار و با دستان با کیفیت شما عزیزان به موارد حقوقی مطرح در این حوزه نیز رسیدگی شود تا این مجموعه بزرگ با ظرفیت خوب کارشناسان خبره خود بتواند در صدور آرای منصفانه و حرفه ای در خدمت شما باشند. چرا که معتقدیم منفعت و مزیت ارجاع پرونده ها به داوری که سرعت و سهولت رسیدگی به پرونده ها را در پی خواهد داشت، به خود ما باز می گردد.

وی تاکید کرد : این اقدام مطمئنا حجم وسیعی از پرونده های ارجاع شده به قوه قضاییه را کاهش می دهد و به تخصصی شدن آرا کمک می کند تا انشالله عزیزان در قوه قضاییه نیز بتواند به صورت تخصصی تر و با آرامش بیشتر کار رسیدگی به پرونده ها را انجام دهند و از سوی دیگر ما نیز در رای هایی که صادر می شود با کمترین نارضایتی مواجه باشیم.

گفتنی است مجتبی صفایی در پایان سخنرانی خود به نمایندگی از جامعه اصناف سراسر کشور با اهداء الواحی از حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی، معاون توسعه حل اختلاف و محسن مقدس، معاون داوری و میانجی گری توسعه حل اختلاف قوه قضایی تقدیر کرد.