صفحه اصلی / وبلاگ / حوزه مالیات

وزیر اقتصاد: منافع برخی از فعالان اقتصادی خارج از دولت از فضای گل آلود مالیاتی گذشته

وزیر اقتصاد گفت : بالاترین میزان شناسایی مودیان مالیاتی در بین تمام دهه های کشور در سال های 1400 - 1402 رخ داده است.به گفته ایشان فضای گل آلود گذشته در بخش مالیاتی، موجب ادامه پیدا کردن  منافع برخی فعالان اقتصادی بیرون دولت  می گردد.

سید احسان خاندوزی در همایش سیاست های مالی و مالیاتی کشور اظهار داشت : در سال های تحریم دستاورد چندان و درخوری در راستای اصلاح ساختاری درآمدهای پایدار مالیاتی اتفاق نیفتاده  است. این در حالی است که از سال 1400 به بعد هدف گذاری های صورت گرفته در راستای بخش مالیاتی محقق گردیده و شاهد چرخش کلی در امر مالیات ستانی هستیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ارتباط منافع دولت و رونق کسب و کار ها می تواند از طریق نظام منافع کشور در عرصه سیاست گذاری به شکل صحیحی محیا گردد. پیوند زدن سیاستهای اقتصادی مالیاتی که در ظاهر تامین مالی بخش عمومی می باشد اما در اصل جهت دهنده منطق سیاست گذار است که این امر مهم از این طریق صورت می گیرد.

ایشان تصریح کردند : به جهت دستیابی به منافع بلند مدت و همچنین افزایش درآمدها باید موانع ظرفیت های مالیات ستانی بالقوه را از میان برداریم .بالاترین میزان شناسایی مودیان مالیاتی در بین تمام دهه های کشور در سال های 1400 - 1402 رخ داده است اما نباید در این نقطه متوقف بمانیم .بلکه با هوشمند سازی نظام مالیاتی، افزایش عدالت اقتصادی و همچنین کاهش مفاسد مالیاتی موجبات تسهیل در این فرایند را فراهم آوریم. نفع برخی فعالان اقتصادی بیرون دولت بر این است که فضای گل آلود گذشته ادامه پیدا کند، با توجه به این مساله  نیازمند توجه بیشتر به فرهنگ سازی، آگاهی بخشی و همراه کردن  هستیم و این امرنیازمند آن است که آحاد جامعه را با سیاست های تحولی دولت در حوزه مالیاتی همراه کنیم.

به گفته سید احسان خاندوزی : تلاش های 2 سال گذشته در بخش مالیات موجب افزایش اتکای دولت به درآمدهای پایدار مالیاتی شده  و از 30 درصد به 40 درصد افزایش داشته و در صددیم این سهم را به حدی برسانی که خیال مردم از سرماخوردگی اقتصادآسوده باشد.

(به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران)