صفحه اصلی / وبلاگ / حوزه مالیات

سهم مالیات در بودجه عمومی با افزایش 20 درصدی

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به   افزایش 20 درصدی سهم مالیات طی دو سال اخیردر بودجه عمومی  گفت : باید از نظام سنتی به سمت نظام مالیاتی داده مبنا و سیستمی حرکت کنیم .

سید هادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در همایش سیاست های مالی و مالیاتی ایران خاطر نشان کرد : با توجه به تجربه سایر کشورها در اسناد بالادستی و همچنین مبانی نظری، باید از منابع نفتی فاصله گرفته و به سمت منابع پایدار مالیاتی حرکت کنیم. چرا که در طی این سال ها دستاورد مهمی در این زمینه نداشتیم. امروزه این سئوال مطرح می شود که چرا کشوری که صاحب منابع نفتی است باید مالیات بگیرد. به این جهت لازم میدانیم که این مساله را برای مردم تبیین کنیم که حتی در صورت فروش نفت به آسانی، باید منابع نفتی در جهت آیندگان سرمایه گذاری شود.

ایشان اظهار داشت: میزان فروش و قیمت نفت د راختیار کشور نیست و شیر آن در اختیار نظام بین المللی می باشد. به این جهت نمی توانیم هزینه های ثابت و همچنین هزینه های جاری فزآینده خود را به نفت گره بزنیم. با تلاش های بسیاری که در طی سال های اخیر صورت گرفته است، حدود 50 درصد منابع بودجه عمومی از طریق مالیات تامین می گردد. این عدد در سال 1400 حدود 30 درصد بوده که این موضوع رو می توان دستاورد چشمگیری دانست.

سبحانیان اظهار داشت : در راستای فرهنگ سازی مالیاتی با سئوالات جدی از سوی افکار عمومی روبرو هستیم . به جهت اینکه امر مالیات ستانی به یک موضوع طبیعی تبدیل شود، نیازمند همکاری دانشگاه ها و اندیشکده های به صورت تخصصی هستیم.همچنین در تلاش به جهت تربیت افراد متخصص در کار نظام مالیاتی در حوزه رشته های دانشگاهی هستیم تا  به کار گرفته شوند .گروه هایی باید باشندتا این موضوع را تبیین کنند که صرفا صحبت از وصول مالیات نباشد.

(به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران)