صفحه اصلی / وبلاگ / اخبار اتاق اصناف ایران

جلسه بررسی اصلاح نسبت های سود فعالیت (اینتاکد) برگزار شد

جلسه بررسی اصلاح نسبت های سود فعالیت (اینتاکد) برگزار شد.

جلسه بررسی اصلاح نسبت های سود فعالیت (اینتاکد) با حضور کیانوش گودرزی (رئیس کمیسیون مشاوران املاک)، اکبر پازوکی (رئیس کمیسیون کالای خانگی)، سیداحمد حسینی (رئیس کمیسیون لوازم یدکی)، کیومرث امیریان (رئیس کمیسیون طلا، جواهر و نقره)، سید رضا عباس آبادی دانشور (رئیس کمیسیون لاستیک و روغن)، سید حسین سادات حسینی (رئیس کمیسیون موبایل و لوازم جانبی)، مرتضی حبیب زاده (مشاور امور مالیاتی اتاق اصناف ایران) و خدیجه ترکمان (مدیر امور کمیسیون های اتاق اصناف ایران) برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، حبیب‌زاده در این نشست بیان کرد: لازم است که کمیسیون‌های تخصصی اتاق اصناف ایران نظرات کارشناسی خود درباره «نسبت‌های سود فعالیت (عملکرد ۱۴۰۲)» را هرچه سریعتر به اتاق اصناف ایران ارائه دهند تا در جلسات بعدی به سازمان امور مالیاتی ارائه شود.

مشاور امور مالیاتی اتاق اصناف ایران در خصوص اهمیت همکاری اصناف در تعیین اینتاکدها بیان کرد: تشخیص میزان سود واحدهای صنفی به دو طریق انجام می‌شود: روش اول اینکه همه امور مالی آنچنان شفاف باشد که سود حاصل از فروش به روشنی مشخص باشد اما از آنجایی که چنین روشی برای واحدهای صنفی معمولا ممکن نیست از «اینتاکد»ها استفاده می‌شود.

ایشان افزودند: سازمان امور مالیاتی میانگین سود یک واحد صنفی را با توجه به نوع فعالیت، صنف و… تعیین و سپس دفترچه‌هایی را برای اینتاکدهای بازرگانی، خدماتی و تولیدی ارائه می دهد و سود رسته‌های صنفی را بر اساس آن جدول اعمال می کند.

حبیب‌زاده بیان کرد: با توجه به تصمیم دولت مبنی بر اجرای طرح جامع مالیاتی، ماده‌ای از قانون- که اشاره به برگزاری سالانه کمیسیونی با حضور نماینده‌ای از اصناف برای تعیین اینتاکدها داشت- (ماده ۱۵۴)، حذف شد. اما بعد از سال ۹۷، به دلیل عدم اجرای طرح جامع مالیاتی، مجددا از اینتاکدها استفاده شد؛ با این تفاوت که این‌بار از اصناف برای بررسی اینتاکدهای سالانه دعوتی به عمل نیامد و این موضوع مورد زیان گسترده اصناف شد.

بر اساس این گزارش، با پیگیری‌های مکرر اتاق اصناف ایران، مقرر است امسال سازمان امور مالیاتی از نظرات تخصصی اصناف در تعیین اینتاکدها، استفاده کند. لذا در این نشست روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق اصناف ایران به ارائه راهکارهایی برای ارائه نظرات مکتوب به سازمان امور مالیاتی در خصوص اینتاکدهای برخی از صنوف پرداختند و مقرر شد در گام نخست، مستندات فعالیت‌های بازرگانی در خصوص سود ناویژه در صنوف مختلف گردآوری و در خصوص فعالیت‌های تولیدی و خدماتی نیز آنالیز درآمد و هزینه‌‌های رسته‌هایی که نسبت سود آن‌ها بالاست، تهیه و تدوین شود.

(به گزارش اتاق اصناف ایران)